Het opkomend bedrijf, SOLiTHOR, heeft enorme vooruitgang geboekt op het gebied van de technologie van haar lithium-vastestofbatterijen van de volgende generatie. SOLiTHOR ontwikkelt in Sint-Truiden volledig-lithium-vastestofbatterijen, zonder vloeibaar elektrolyt. Dit leidt tot intrinsiek veilige batterijen, met een hoger bereik en een lager gewicht. 

In tegenstelling tot haar concurrenten, die beweren vastestofbatterijen te produceren, maakt SOLiTHOR batterijen zonder vloeibaar elektrolyt, waardoor het gebruik van een lithiummetaalanode mogelijk is. Dit is een aanzienlijk verschil, aangezien veel concurrenten eigenlijk semi-vastestofbatterijen produceren, al dan niet met lithium. SOLiTHOR’s technologie levert overtuigende prestaties, energiedichtheid/gewicht en veiligheid voor haar doelmarkten. In eerste instantie richt men zich op de luchtvaart, stedelijke luchtmobiliteit en ruimtevaart.

Eén van de belangrijkste uitdagingen voor ontwikkelaars van vastestofbatterijen is het verminderen van de dikte van de vaste elektrolyt, terwijl zowel de elektrochemische als mechanische eigenschappen behouden blijven. In minder dan 1,5 jaar heeft SOLiTHOR een doorbraak bereikt door de dikte van de vaste elektrolytcomponent met een factor van 18 te verminderen. Hierdoor werd een dikte van de vaste elektrolytseparator van 35 µm (+/-5 µm) bereikt.

Dit is een eerste maar cruciale stap om de beperkingen van Li-ion aan te pakken. Via de hogere energiedichtheid bekomt men namelijk een groter bereik en een lager gewicht. Daarenboven betreft het intrinsiek veilige, thermisch stabiele cellen die voldoen aan de strenge veiligheidseisen van de luchtvaartindustrie.

Aldus CEO van SOLiTHOR, Huw Hampson-Jones: “SOLiTHOR is de hoeksteen voor het opzetten van een expertisecentrum van wereldklasse, in Europa, voor de ontwikkeling, productie en commercialisering van celtechnologie en batterijsystemen voor de volledige elektrificatie van vliegtuigen.”

Internationaal testcentrum te Sint-Truiden

Afgelopen augustus verhuisde SOLiTHOR naar een nieuw, ultramodern gebouw van drieduizend vierkante meter in Sint-Truiden. Het pand beschikt over een droogruimte van vierhonderd vierkante meter en er is nieuwe productieapparatuur geïnstalleerd voor zogenaamde zakcellen. Hierdoor kan men starten met de ontwikkeling en productie van demonstratiecellen voor de proof of concept voor elektrische vliegtuigen en zeeschepen.

Het nieuwe internationale testcentrum van SOLiTHOR, dat zich op de site bevindt, is open voor gebruik voor klanten en partners. SOLiTHOR heeft al nieuwe testmethoden ontwikkeld om te voldoen aan de certificeringsprogramma’s voor luchtvaartvluchten. Uit thermomechanische testen blijkt dat de vaste elektrolytcomponent van SOLiTHOR temperaturen tot 120°C kan weerstaan zonder te krimpen. Dit is een groot voordeel, aangezien de separator onder alle omstandigheden (temperaturen) de scheiding van positieve en negatieve elektroden moet waarborgen om kortsluiting van de cel te voorkomen.

Op lange termijn wil SOLiTHOR dezelfde technologie toepassen op de maritieme sector en streeft men naar oplaadbare lithium-vastestofbatterijen voor middelzware, zware voertuigen en personenauto’s.

Bron: Solithor