Twee Belgische ondernemingen ondersteunen ‘eerste wereldwijde Craft Beer Hackathon’ in Berlijn

6 oktober 2017 - Bij de BRLO brouwerij in Berlijn werd afgelopen weekend de eerste wereldwijde Craft Beer Hackathon gehouden. Bij een hackathon wordt een groep mensen, meestal (software)coders, (software-)ontwikkelaars, design thinkers, data scientists, maar ook marketeers en experten op andere gebieden, een uitdaging voorgelegd. In 24 of 48 uur moet een oplossing gevonden worden, die dan in een prototype wordt voorgesteld. Het organiseren van een hackathon is een manier om snel een aantal potentiele oplossingen te vinden of innovatieve ideeën te genereren.

Twee Belgische ondernemingen waren nauw betrokken bij de organisatie van de BRLO Craft Beer Hackathon in Berlijn: Cipal Schaubroeck (met vestigingen in Geel en Nazareth) en BSprouts. Cipal Schaubroeck stelde haar CSN dataplatform ter beschikking, het IT-platform dat alle data verzamelt en verwerkt (van o.a. sensoren, …) waaruit Internet-of-Things applicaties hun gegevens kunnen halen. Nuhmeris investeert samen met Cipal Schaubroeck in het CSN platform. B-Sprouts maakte deel uit van de algehele organisatie van de hackathon.

Er waren in totaal 60 deelnemers uit o.a. de Verenigde Staten, Indië, Rusland, Denemarken, Estland, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, verdeeld over 16 teams. Ook een Belgisch team deed mee: de CS Vikings, het team van Cipal Schaubroeck.

De uitdaging van de BRLO Craft Beer Hackathon was om oplossingen te vinden om de duurzaamheid in de gehele waardeketen van een Craft Beer brouwerij te verbeteren. Daarin waren er drie domeinen: BrewTech, GastroTech en Collaboration. Vooral het laatste is belangrijk omdat het de bedoeling is dat alle oplossingen, die gedurende de hackathon ontwikkeld werden, gedeeld kunnen worden onder Craft en kleine brouwerijen.

Hugo Hanselmann, CEO B-Sprouts: “Craft Beer brouwerijen en Tech Start-ups vertonen heel veel gelijkenissen, zoals hun rol in de industrie waarin ze actief zijn, alsook het collaboratieve karakter. Tussen deze beide groepen een brug slaan en samen interessante oplossingen vinden, was een grote drijfveer om deze hackathon te organiseren.”

Ilse Bracke, hoofd Innovatie bij Cipal Schaubroeck: “Tijdens de hackaton kregen de deelnemers toegang tot een breed scala aan data gaande van weerdata, data van temperatuursensoren, gistmetingen of verkoopdata. Maar ook data van sociale media zoals Foursquare of Untappd waren beschikbaar. Verder konden deelnemers ook zelf data genereren met een slimme flesopener die elk team ter beschikking kreeg tijdens de hackaton.”

Na 24 uur “hacking”, waarbij sommige teams de hele nacht hebben doorgewerkt, werden de oplossingen gepresenteerd voor een vijfkoppige jury. Het Belgische team maakte een collaboratieve oplossing ‘AirBnBrew’ voor het stijgend aantal microbrouwers (brouwerijhuurders), zodat ze sneller inzicht krijgen in de beschikbare brouwcapaciteit per regio, welke aangeboden wordt door brouwerijverhuurders en die online te reserveren is.

Het team Crossland uit Duitsland kwam als winnaar uit de bus met het meest duurzame en innovatieve project ‘BrewCoin’ en won daarmee een feest voor 100 personen in de brouwerij. Het Belgische team mocht de hoofdprijs niet wegkapen en niettegenstaande een gedetailleerde ranking niet werd meegedeeld, konden we toch vernemen dat het team vrij hoog scoorde. 

Het winnende team gebruikte de blockchain-technologie om een nieuwe, innovatieve waardeketen te creëren die rekening houdt met alle grondstoffen en afvalstoffen. Met behulp van een nieuwe crypto-valuta, genaamd ‘BrewCoin’, kunnen alle aankopen gebeuren. Daarnaast kan de consument met een app ‘track my beer’ de volledige samenstelling van het bier van de boerderij naar het glas volgen door eenvoudigweg het etiket te scannen. 

De beste projecten werden uitgenodigd om zich kandidaat te stellen voor “The Greenhouse”, het incubatieprogramma van B-sprouts in Brussel. Na een selectie worden ze gedurende drie maanden begeleid om hun project verder uit te bouwen tot een volwaardige start-up, waarbij ze in contact komen met een diversiteit aan mentoren uit verschillende domeinen.  

Nuhmeris investeert samen met Cipal Schoubroeck in het CSN platform dat ter beschikking werd gesteld.