‘Onze Stad App’ brengt de gemeente van de toekomst op de smartphone van burger, bezoeker en bedrijf

13 december 2018 - Onze Stad App’ heeft als ambitie om hét mobiele communicatieplatform bij uitstek te worden voor lokale besturen. ‘Onze Stad App’ bundelt daartoe alvast de krachten met Cipal Schaubroeck en Green Valley Belgium om zo gemeentelijke dienstverlening naar de smartphone van de burger te brengen. Door dit partnership zal de app in de toekomst naadloos integreren met de backoffice software van vele lokale Vlaamse besturen. Nuhma, een investeringsholding in handen van Limburgse besturen, zorgt voor het nodige groeikapitaal. Het gemeentehuis van de toekomst is daardoor misschien niet langer een gebouw, maar een app op de smartphone in de zak van onze burgers, bedrijven en bezoekers.

Tom Van Hecke, CEO & Co-founder van ‘Onze Stad App’ legt uit:

“Cipal Schaubroeck en Green Valley Belgium bedienen samen zo’n 280 lokale besturen in Vlaanderen. Die besturen bedienen met hun software op hun beurt meer dan 5 miljoen burgers. Deze burgers zullen in de toekomst via hun smartphone met ‘Onze Stad App’ kunnen communiceren met hun lokaal bestuur en met hun lokale middenstand. Zo maken wij samen versneld werk van de digitale transformatie van onze lokale besturen en gemeenschappen.”

Onze Stad App – om mensen lokaal digitaal te verbinden

‘Onze Stad App’ wordt vandaag gebruikt in 78 gemeenten. Meer dan 7.000 handelaars en 300.000 burgers gebruiken het communicatieplatform. Vorig jaar nog won de stad Sint-Truiden met ‘Onze Stad App’ de smart city award van technologiefederatie Agoria. De introductie van de app kaderde in het beleidsplan om Sint-Truiden om te toveren tot een slimme stad, en daarbij optimaal gebruik te maken van de nieuwste technieken, om zo een gemoderniseerde stadsadministratie te realiseren.

De app laat de burger bijvoorbeeld toe om digitaal documenten aan te vragen zonder zich nog naar het stadskantoor te verplaatsen. Ze biedt ook een meerwaarde door de burger te informeren in verband met geplande wegenwerken en festiviteiten, via integratie met ‘Uit in Vlaanderen’, en herinnert hem eraan om het vuilnis tijdig buiten te zetten. Tevens stimuleert de app om samen de stad of gemeente veilig en proper te houden via de meldingskaart die het eenvoudig maakt om met slechts enkele clicks een probleem (bv. sluikstorten), de locatie en een foto ervan door te sturen aan de gemeente. Integraties met bestaande backend-systemen zorgen voor een vlotte afhandeling, waarbij ook de melder op de hoogte wordt gesteld als het probleem is opgelost.

Onze Stad App – om de lokale middenstand te steunen

Onze Stad App’ is ook een wapen in de strijd tegen de stijgende leegstand van winkelpanden. Onze lokale middenstand heeft immers meer en meer te lijden onder de concurrentie van e-commerce vanuit het buitenland. ‘Onze Stad App’ levert de tools van de gekende internationale webshops van deze wereld aan de lokale winkels. Zo kunnen ze hun eigen e-shop en beloningssysteem opzetten en gerichte promotieberichten sturen aan hun klanten van vandaag en morgen. Door de gezamenlijke aanpak zorgt de app ervoor dat de lokale economie op de juiste manier ‘top of mind’ blijft. Gemeenten, steden, verenigingen en ondernemers samen brengen in één mobiel communicatieplatform zorgt in die zin voor meer opbrengsten voor iedereen. ‘Onze Stad App’ vormt zo een one-stop-shop om lokaal te communiceren, te participeren en te consumeren.

Tom Van Hecke, CEO & Co-founder van ‘Onze Stad App’ besluit:

“Onze Stad App zorgt voor sociale cohesie en stimuleert participatie. U brengt uw stad of gemeente in de broekzak van elke inwoner. De app laat u toe om tegelijkertijd uw lokale economie te stimuleren én te bouwen aan een sterk geëngageerde community. Think Global Act Local!”